Na naszej stronie znajduje się już pierwsza dwudziestka protipów. Podzielona na cztery części po pięć protipów w każdej. Czas na kolejne z nich.
Na facebook’u znajdziecie ich więcej, a co jakiś czas będziemy je prezentować też na naszej stronie.
#21 Opcja “Automatyczne łączenie”
Niektóre operacje w Autodesk Inventor posiadają tajemniczą opcję „Automatyczne łączenie”. Szczególnie często zdarza się nam korzystać z tej opcji w przypadku pogrubienia. Dla tych, którzy nie wiedzą kiedy powinni z tej opcji korzystać pokazujemy i objaśniamy.
Gdy zaznaczymy tą opcję operacja automatycznie dostosuje geometrię przylegającą do edytowanej powierzchni. Gdy wyłączymy tą opcję np. w pogrubieniu zostanie stworzone wyciągnięcie prostopadłe do edytowanej powierzchni tworząc tym samym dodatkowe powierzchnie.
#22 Tworzenie bloku
Aby utworzyć blok musimy znajdować się w edycji szkicu. Rozwijamy listę “Tworzenie”, a następnie wybieramy “Utwórz blok”. Wskazujemy geometrię, z której chcemy utworzyć szkic i “Punkt wstawiania”, który będzie pozycjonował geometrię w czasie wstawiania. Możemy nazwać swój nowy blok, tak by później łatwiej go odnaleźć. Po zatwierdzeniu, w drzewku pojawia się folder “Bloki” z naszym blokiem wewnątrz.
Teraz w dowolnym szkicu naszego modelu możemy użyć zapisany blok. W tym celu klikamy w przeglądarce PPM na blok szkicu, który chcemy wykorzystać, wybieramy z listy polecenie “Wstaw blok” i wskazujemy punkt, w którym chcemy go wstawić.
Wstawioną w ten sposób geometrię możemy dowolnie wiązać w szkicu, a jeśli zajdzie taka potrzeba to zmienić jego definicję lub rozbić tworząc zwykłą geometrię.
Pamiętajmy, że zarówno tworzenie jak i wstawianie bloku odbywa się w szkicowniku.
#23 Zachowanie osieroconych opisów na dokumentacji
Zwieńczeniem pracy każdego z nas jest wykonanie dokumentacji technicznej. Niejednokrotnie zmienia się ona zarówno na fazie koncepcji jak i tworzenia dokumentacji wykonawczej.
Wraz ze zmianą geometrii w dokumentacji znikają opisy czy wymiary, które straciły swój punkt zaczepienia. My sami zaś jesteśmy zmuszeni dodawać je na nowo.
Aby temu zapobiec wystarczy w otwartym szablonie rysunku w zakładce „Narzędzia” wybrać ze wstążki „Opcje dokumentu”, a w nich w zakładce Rysunek zaznaczyć “Zachowaj osierocone opisy.”
Teraz opisy i wymiary, które straciły odniesienie pozostają na rysunku.
#24 Zmiana ogniskowej w perspektywie
Zapewne widzieliście, że możemy wyświetlać modele w perspektywie lub w widoku prostokątnym. Jeżeli dla kogoś to za mało, to może w płynny sposób ustawiać dowolny „stopień” perspektywy.
Mając otwarty model najpierw przełączmy się na widok w perspektywie. Następnie wciśnijmy kombinację Ctrl+Shift+F3 i LPM przesuwając w górę lub w dół zmieniamy kąt perspektywy.
Wciskanie takiej kombinacji klawiszy może być dla niektórych karkołomne więc zamiast tego może wybrać Ctrl+Shift i użyć scrolla.
#25 Wyłączanie elementów z BOM
Gdy nasz model jest stworzony, kolejnym etapem jest stworzenie dokumentacji produkcyjnej. Czasem w naszym modelu są elementy, które nie chcemy aby listowały się w BOM, jednak nie chcemy ich usuwać z naszego złożenia.
Aby element nie listował się w liście komponentów wystarczy, że zmienimy jego domyślną strukturę zestawienia komponentów. W tym celu musimy otworzyć plik .ipt części, którą chcemy wykluczyć i w zakładce Narzędzia wybrać „Ustawienia dokumentu”. W oknie przechodzimy na zakładkę „Zestawienie komponentów” i z rozwijanej listy domyślnej struktury elementu wybieramy „Pozorne”. Akceptujemy naszą zmianę, zamykamy okno i już. Od teraz nasz element nie będzie liczony w BOM.
To samo możemy zrobić z poziomu Zestawienia komponentów zespołu, tam domyślną strukturę elementu zmieniamy w kolumnie Struktura zastawienia BOM. Klikając dwukrotnie LPM na komórkę odpowiadającą wierszowi elementu, który chcemy wykluczyć rozwinie nam się lista, z której wybieramy „Pozorne”.
To już koniec tej części. Pamiętajcie o tym, że Autodesk Inventor to narzędzie, które ma nam pomóc w projektowaniu i jest w tym celu rozwijane od ponad dwudziestu lat. Jeżeli wydaje się Wam, że coś powinno działać w konkretny sposób to zapewne tak jest.
inventorrządzi