Techniki modelowania możemy podzielić na dwie kategorie: modelowanie części i modelowanie zespołów. W tym artykule skupimy się przede wszystkim na modelowaniu części. Techniki modelowania zespołów będą tematem kolejnego wpisu.
Modelowanie części:
W przypadku modelowania części możemy mieć do czynienia z czterema technikami:
- modelowaniem bryłowym,
- modelowaniem powierzchniowym,
- modelowaniem hybrydowym,
- modelowaniem swobodnym.
Poniżej przedstawiamy krótko każdą technikę, a na końcu znajdziecie ciekawostkę dotyczącą tematu w kontekście Autodesk Inventor.
Modelowanie bryłowe
Modelowanie bryłowe polega na wykorzystywaniu operacji, które działają na bryłach wykonując dodawanie bądź odejmowanie materiału. Jest to najczęściej wykorzystywana technika, od której zawsze zaczynamy naukę modelowania. Wiąże się ona z tworzeniem szkiców wyznaczających zamknięte profile, które w połączeniu z operacjami tworzą obiekty 3D. Powszechność tej techniki wynika przede wszystkim z faktu, że w rzeczywistości wszystko co nas otacza jest bryłą, tj. jest pełne w środku. Przeciwieństwem tej techniki jest modelowanie powierzchniowe.
Modelowanie powierzchniowe
Modelowanie powierzchniowe, jak sama nazwa wskazuje, wykorzystuje operacje, które tworzą powierzchnie. W przypadku oprogramowania Autodesk Inventor mogą być to zarówno te same polecenia co dla modelowania bryłowego jak i polecenia unikatowe dla tej techniki. W starszych wersjach Autodesk Inventor wyciągnięcie proste automatycznie tworzyło element powierzchniowy ze szkicu z otwartym profilem. Teraz jeżeli chcemy utworzyć powierzchnie poprzez wyciągnięcie proste musimy wybrać odpowiedni tryb. Gdy w wyniku modelowania z wykorzystaniem tej techniki chcemy koniecznie uzyskać bryłę, to wystarczy na końcu wykorzystać operację Rzeźba, która z powierzchni zamykającej pewną objętość utworzy bryłę. Technika ta niewątpliwie najlepiej sprawdza się do modelowania elementów cienkościennych o skomplikowanych kształtach. Możemy wtedy tworzyć od początku cały kształt jako powierzchnię, a następnie pogrubić ją na wybraną przez nas grubość blachy.
Modelowanie hybrydowe
Modelowanie hybrydowe polega na wykorzystaniu dwóch wcześniej wspomnianych technik. Korzystając z modelowania hybrydowego możemy łączyć zalety modeli bryłowych i powierzchniowych. Niektórzy uznają za modelowanie hybrydowe nawet sytuację, w której tylko jedna, ostatnia operacja służy do utworzenia bryły. Wynika to z faktu, że nie ma ścisłej definicji mówiącej jaki procent operacji musi być wykonywany w danej technice. Jako przykład modelowania hybrydowego można na pewno przedstawić modele z tworzyw sztucznych. Niekiedy zawierają one złożony kształt, który łatwiej jest modelować powierzchniowo. Gdy już ukończymy część wierzchnią należy zadbać o takie detale jak występy, połączenia śrubowe czy otwory, które zdecydowanie łatwiej jest wykonywać z wykorzystaniem modelowania bryłowego.
Modelowanie swobodne
Modelowanie swobodne to zupełnie inny sposób tworzenia geometrii. W odróżnieniu od wcześniej wymienionych technik nie ma ono prawie nic wspólnego z modelowaniem parametrycznym, za to daje bardzo dużą swobodę w tworzeniu nieregularnych, ciągłych kształtów. Ten sposób modelowania może się kojarzyć z modelowaniem w takich programach jak 3ds Studio czy Blender. Polega ono głównie na użyciu bardzo prostych kształtów jak sfera, walec, czy prostopadłościan. Z wykorzystaniem charakterystycznych dla tej techniki poleceń, edycji tego kształtu aż do uzyskania pożądanej przez nas geometrii. Sztandarowym przykładem jest tworzenie opływowych i ergonomicznych kształtów.
Ciekawostka
Podsumowanie
Nasza wiedza oparta jest przede wszystkim na oprogramowaniu Autodesk Inventor. Niemniej jednak przedstawione w artykule techniki modelowania dostępne są w większości współczesnych programów CAD 3D. Jeżeli nauczymy się odpowiednio wykorzystywać te techniki w konkretnym oprogramowaniu CAD, to może się nam to przydać nawet przy obsłudze innych programów.