Konfiguracja połączenia systemów projektowych i zarządzania zasobami może okazać się bardzo ambitnym zadaniem. Z rozwiązaniami Autodesk jako interfejsem projektowym łączyć można różne systemy ERP oraz PDM.
Przyjrzyjmy się, jak wyglądają podstawowe elementy tworzonego rozwiązania (odrębne działy) oraz komunikacja między nimi.
Poświęćmy chwilę, żeby omówić role poszczególnych elementów tego schematu.
Rejestracja zamówień (dział handlowy):
- Wprowadzanie zamówień do systemu
- Edycja zamówień
- Przygotowanie dokumentów wg druków
- Definiowanie klientów
- Definiowanie wyrobów gotowych i ich wariantów
- Definiowanie cenników wyrobów
Konstrukcja (dział konstrukcyjny/technologiczny)
- Definiowanie norm czasowych wyrobów
- Opracowywanie norm materiałowych
- Przygotowywanie dokumentów na produkcję
Planowanie produkcji (kierownictwo produkcji)
- Planowanie produkcji wg limitów i zleceń produkcyjnych
- Zarządzanie opracowanym planem
- Wydawanie dokumentów planu na produkcję
- Zlecenia
- Karty limitowe
- Etykiety produkcyjne
- Etykiety wysyłkowe
- Zarządzanie obciążeniem wydziałów i resztkami
Gospodarka materiałowa (dział zaopatrzenia)
- Wprowadzanie ofert od dostawców
- Przygotowanie zamówień
- Kontrola terminowości dostaw
- Kontrola zgodności dostaw z zamówieniami
- Analiza i planowanie zapotrzebowania na materiały
- Rezerwacja materiałów na potrzeby produkcji
Zarządzanie produkcją (kierownictwo produkcji)
- Kontrola wykonania i obciążenia limitów na różnych etapach
- Analiza obciążenia wydziałów
- Analiza produkcji planowanej i wykonanej
- Kontrola przyszłych zdolności produkcyjnych
- Rezerwacja materiałów dodatkowych
Wyroby gotowe (magazyn wyrobów gotowych)
- Przyjmowanie wyrobów na podstawie limitów
- Kontrola stanu magazynowego
- Tworzenie zestawień i raportów
- Wydawanie wyrobów na podstawie list wysyłkowych
Reklamacje (dział reklamacji/handlowy)
- Wprowadzanie zamówień reklamacyjnych w porozumieniu z działem handlowym
- Kontrola planowania produkcji i wyznaczonych limitów produkcyjnych
Fakturowanie (księgowość)
- Definiowanie ustawień i rodzajów dokumentów sprzedaży
- Definiowanie form płatności
- Wystawianie faktur na podstawie list załadunkowych
- Statystyki i analizy sprzedaży
- Rejestr VAT
Transport (logistyka)
- Kontrola planu produkcyjnego związanego z wysyłką
- Przygotowanie dokumentów transportowych
- Kontrola stanu płatności klientów
- Rezerwowanie wyrobów gotowych do wysyłki
- Bieżąca kontrola możliwości wysyłki w terminie
Teraz w miejsce przedstawionych wyżej bloków wpasujmy wykorzystywane w odpowiednich działach narzędzia tworzące razem gotowe rozwiązanie złączonego systemu.
Prezentowany powyżej schemat jest schematem ogólnym. Możemy nazwać go rozwiązaniem wyjściowym, które w miarę potrzeb można poddawać modyfikacjom i dopracowywać je w postępującym procesie wdrożenia.
Ostateczny system komunikacji zależy od wielu różnych czynników, które ustalamy podczas wstępnej analizy potrzeb i od samego klienta oraz jego upodobań. Zawsze wychodzimy z założenia, że to klient ma ostatnie słowo i staramy się maksymalnie dopasować (szczególnie, jeśli klient ma już jakieś wcześniejsze doświadczenia). Jest to możliwe ze względu na dużą elastyczność stosowanych przez nas sprawdzonych narzędzi.