Pisaliśmy już na naszej stronie o niedoskonałościach Autodesk Inventor. Pora skończyć z narzekaniem i przedstawić porady jak ułatwiać sobie pracę w tym środowisku.
Na naszym facebook’u od jakiegoś czasu prezentujemy protipy dotyczące pracy w programie Autodesk Inventor i postanowiliśmy co jakiś czas spisywać je, i prezentować na naszej stronie.
Zapraszamy do zapoznania się z pierwszą częścią protipów.
#1 – Zamykanie pętli w szkicu
Ile razy było tak, że mimo iż szkic wyglądał na poprawnie wykonany przy próbie zrobienia na nim operacji zamiast bryły otrzymywaliśmy powierzchnię? Wszystko to było spowodowane niezamknięciem szkicu. Dzięki funkcjonalności „Zamknij pętlę” nie musimy sami szukać niedociągnięcia.
Klikamy w szkicu na linii PPM i z listy wybieramy polecenie „Zamknij pętlę”. Musimy następnie wskazać kolejne linie obwiedni, którą chcemy zamknąć. Program po napotkaniu przerwania wyświetli odpowiedni komunikat, pytający o scalenie punktów. Gdy zamkniemy poprawnie całą pętle, program wyświetli komunikat o pomyślnym zamknięciu pętli. Teraz operacja nie będzie mieć problemu z utworzeniem operacji.
#2 – Powielanie szkiców w modelu
Oczywiście jeżeli tylko mamy taką możliwość to powielajmy geometrię używając szyków ale są takie sytuacje, gdy taki sam szkic jest inaczej zorientowany w modelu i jesteśmy zmuszeni zrobić identyczny szkic kolejny raz, albo kilka razy. Na szczęście możemy sobie oszczędzić dużą część pracy kopiując szkic.
Potrzebujemy do tego dwóch rzeczy: szkicu, który chcemy kopiować oraz powierzchni, na której chcemy go stworzyć. Jeżeli mamy je obie to klikamy w drzewku PPM na szkic i z menu podręcznego wybieramy „Kopiuj”. Następnie w obszarze modelu musimy wybrać powierzchnię, na którą chcemy skopiować szkic. Klikamy na nią PPM i menu podręcznego wybieramy „Wklej” (ctrl+C ctrl+V też działa). Program stworzył nowy szkic umieszczając geometrię wraz z wszystkimi odniesieniami. Jedyne co musimy zrobić to sprawdzić czy poprawnie przeniósł on wiązania oraz odniesienia.
#3 – Tworzenie polilinii
Jeśli się zastanowimy, to większość naszych szkiców składa się prawie w całości z linii i łuków. Wyobraźmy sobie, że cały szkic możemy stworzyć za pomocą jednej operacji.
W szkicu wybieramy operację linia. Gdy po narysowaniu linii prostej chcemy stworzyć łuk nie musimy zmieniać narzędzia! Wystarczy wcisnąć LPM w punkcie końcowym ostatnio narysowanej linii i nie puszczając go przeciągnąć kursor w stronę, w którą ma być utworzony łuk. Możemy sterować jego promieniem aż do momentu puszczenia LPM. Po utworzeniu łuku pozostajemy w operacji tworzenia linii. Stoimy przed wyborem stworzenia prostej lub kolejnego łuku bez konieczności ponawiania operacji.
Zwróćmy uwagę na automatycznie tworzone wiązania styczności lub prostopadłości z poprzednim elementem w zależności od kierunku, w którym przesuniemy kursor. Jeśli przesuniemy go wzdłuż linii utworzone zostanie wiązanie styczności, natomiast odsunięcie kursora prostopadle stworzy wiązanie prostopadłości.
#4 – Skróty z altem
Klawisze ’.’, ’/’, ‘]’ (kropka, ukośnik, prawy nawias kwadratowy) odpowiadają tworzeniu kolejno: punktów, osi oraz płaszczyzn konstrukcyjnych. Kombinacja tych klawiszy z altem zarządza wyświetlaniem tych obiektów w obszarze roboczym. Nie mylmy tej funkcjonalności widoku z atrybutem widoczność, który ukrywa wybrany obiekt i jest dostępny w drzewku. Skróty ’.’, ’/’, ‘]’ z altem działają zarówno w części jak i zespole.
#5 – Wyłączanie zer kończących
Aby dokumentacja płaska była bardziej czytelna, możemy wyłączyć domyślne wyświetlanie zer kończących wszystkie wymiary liniowe i kątowe.
W zakładce “Zarządzanie” wybieramy “Edytor stylów”. W drzewku okna “Edytor stylów i standardów” rozwijamy “Wymiarowania” i klikamy styl, w którym chcemy wprowadzić zmiany. Pojawią się parametry, które możemy edytować. W zakładce “Jednostki”, w oknach “Wyświetlanie” oraz “Wyświetlanie kątowych” odznaczamy zera kończące i zapisujemy ustawienia.
Uwaga, ustawienia te będą zastosowane tylko do bieżącego pliku, aby zastosować to do wszystkich tworzonych w przyszłości dokumentacji należy zapisać tą zmianę w bibliotece stylów.
To już koniec tej części. Pamiętajcie o tym, że Autodesk Inventor to narzędzie, które ma nam pomóc w projektowaniu i jest w tym celu rozwijane od ponad dwudziestu lat. Jeżeli wydaje się Wam, że coś powinno działać w konkretny sposób to zapewne tak jest.
inventorrządzi